Laia Pulido Vallmanya

Lleida, 1983

Desplegar l'ànima creant

Sòcia fundadora, directora general i editora
Dedicada a (re)enfocar els principals debats que versen sobre l’art i en general sobre la societat que, avui, és malauradament econòmica.

Articles

Jordi V. Pou (con)viu amb l’art de la fotografia des de la joventut i en aquesta s’expressa. Ho fa com a mitjà professional, però també d’expressió. Així, en l’art d’aquesta tècnica naixen propostes expositives com ‘Observed(o)’ o ‘Kokovoko’.
Conversem amb ChatGPT-3 per saber quina és la seva opinió sobre la capacitat creativa de la IA i altres qüestions relacionades amb la nostra cultura, i la seva: artificialisme, per oposició a humanisme.
La IA és una tecnologia que ha tingut un impacte profund en molts aspectes de la societat, i la seva influència en el sector creatiu i de les arts no és una excepció. Tanmateix, arribarà la IA a ser un element disruptiu en la nostra manera de fer i crear les coses?
Mitjançant la percepció, l’enregistrament i el joc de la remescla, l’artista Agnès Pe s’endinsa a escodrinyar els marges del sistema per arribar a traslladar-ne les seues distorsions. En aparença casuals, alguns dels fragments amb què elabora la seva obra són fruit d’experiències quotidianes.
Es calcula que les persones dediquen una mitjana de gairebé quatre hores al dia a mirar continguts a través de la televisió i/o altres pantalles. Tanmateix, el consum diari d’imatges no és només digital, atès que en desplaçar-nos de casa a la feina −i viceversa− se’ns imposen centenars de missatges amb la intenció original de persuadir-nos.
A través d’un cos a cos tant físic com poètic, i des d’un present contemplatiu i ple d’allò que els materials i l’entorn han de mostrar-li, l’artista Elena Aitzkoa (Apodaka, Zigoitia, 1984) estableix un diàleg amb l’espai i ella mateixa que esdevé simultàniament obra, convivència i combat.
Ja el filòsof Immanuel Kant utilitzava el concepte introduït anteriorment per Plató noümen (del grec νοούμενoν ‘noúmenon’) per referir-se a un objecte no fenomènic, és a dir, que no pertany a una intuïció material, sinó a una intuïció sensible i intangible. Aleshores, Kant separava la idea de la forma en el seu “idealisme transcendental”.
Artista gràfica que ha donat la volta al món mitjançant la tècnica de l’esprai. La seva obra mural no només representa una part intrínseca i indispensable de la seva personalitat empoderada, intuïtiva i sensible, sinó que també ens interpel·la sobre algunes qüestions socials i de gènere.
PSJM, artistes contemporanis. Inclosos entre els 100 artistes més representatius de l’art polític internacional al llibre Art & Agenda: Political Art and Activism, aquesta parella d’artistes ben avinguts segueix desplegant la seva passió per l’art mitjançant dues grans línies argumentals: l’ecologia i la geometria social.
La tecnologia i l’art sempre han estat íntimament relacionades. No obstant això, no és el mateix tallar i modelar la pedra, que crear una obra d’art digital aplicant un algoritme en una cadena de dades o blockchain. Segons nonfungible.com, aquesta part del mercat de l’art tancava l’any 2021 amb unes vendes de 17.000 milions de dòlars.
Amb una mirada detinguda i minuciosa sobre el terreny i el territori, l’artista Olga Olivera-Tabeni investiga els estralls del capitalisme a través del temps. Mitjançant formes i formats expositius diversos, analitza i concatena ferides històriques sobre el terreny amb presents i/o futurs alternatius i utòpics.
En aquest segon número volem posar èmfasi en allò que som en sentit col·lectiu i global, en la interrelació col·laborativa que ens permet fer un pas més enllà de l’individual. Volem fer-vos partícips d’allò que per a nosaltres també resulta bàsic i fonamental: crear cooperant.