Avui, 10 d’octubre, comença a Granollers una nova edició del Festival Panoràmic, un esdeveniment cultural que explora la intersecció entre la imatge fixa i la imatge en moviment, i comprèn des de la fotografia fins al cinema, el vídeo, la instal·lació i altres pràctiques visuals contemporànies.
Enguany, Panoràmic 2024 gira al voltant de la temàtica “Extrems“, que abasta des de la violència extrema i les ideologies totalitàries del segle XX fins als canvis econòmics i socials del segle XXI. Aquesta temàtica no només examina l’impacte dels moviments totalitaris i la violència, sinó que també convida a reflexionar sobre la societat posthistòrica i postcapitalista, en què emergeixen noves ideologies, utopies i models d’organització.
El festival ofereix una nodrida programació d’exposicions. Entre les propostes més esperades hi ha la primera mostra a Espanya de l’artista sud-africana Thania Petersen, que proposa un viatge des de les creences ancestrals fins a la realitat postapartheid. Al seu costat, la boliviana aruma Sandra De Berduccy connecta tècniques tèxtils andines amb llenguatges tecnològics, i les fotografies de Demian Schopf, de Xile, examinen la tensió entre la cultura indígena i el món globalitzat.
Una instal·lació inèdita creada en col·laboració entre l’artista colombiana Sandra Rengifo i el català Roc Parés explora noves narratives visuals. En l’àmbit nacional, destaca l’obra de Núria Güell, que aborda la violència dels abusos de poder a La sexualitat de l’amo, i la creadora audiovisual Alba G. Corral, que presentarà una obra abstracta generada per algoritmes i dedicada a la resiliència de les dones treballadores. Amanda Cuesta, per la seva banda, comissaria NON STEREO-TIP, Polítiques obertes del desig, una revisió crítica del desig a través del cinema experimental i l’art amateur.
Panoràmic File, un dels projectes més innovadors del festival, continua desafiant la noció dels arxius històrics activant-los a través de l’art contemporani. Enguany, artistes com Marta Ros, Joan Pallé, Paula Artés, Ro Caminal i Enric Maurí intervindran en arxius de Granollers, Barcelona i Terrassa, en què es generaran reflexions sobre el poder, les jerarquies socials i la representació al llarg de la història.
Les projeccions també ocupen un lloc central al Panoràmic 2024. Entre les destacades hi ha Aggro Dr1ft (2023), del controvertit director nord-americà Harmony Korine, que es presentarà a la Filmoteca de Catalunya amb la participació de l’actor Jordi Mollà i el comissari Andrés Hispano. Una altra obra clau serà Turismo de guerra (2024), del documentalista Kikol Grau, que explora el fenomen inquietant del turisme en els paisatges de la Guerra Civil espanyola, així com Pirotecnia (2019), del colombià Federico Atehortúa Arteaga, acompanyada d’un debat sobre la memòria i la pau en el context de Colòmbia.
El festival també acull un cicle de conferències en col·laboració amb el Centre de Fotografia KBr – Fundació MAPFRE, sota la direcció de Joan Fontcuberta. En aquest marc, el fotògraf ucraïnès Boris Mikhailov conversarà amb el comissari Iván de la Nuez sobre la seva visió crua i descarnada de la realitat contemporània.
El festival s’inaugura avui a Granollers amb la conferència Extrema. Temps de polarització, a càrrec de la comissària Mercè Alsina a Roca Umbert Fàbrica de les Arts. Les següents obertures tindran lloc a Barcelona el 24 d’octubre i a Terrassa el 14 de novembre, amb la participació d’artistes i comissaris destacats.