DIGITAL IMPACT, l’intens diàleg entre art, disseny i IA

Lleida, 1988

El vincle de la nostra societat amb la intel·ligència artificial (IA) és una relació que no ha fet més que emprendre les primeres passes. Aquest nou i suggeridor embrió creatiu combina les últimes tecnologies amb l’enginy, la creativitat i l’atzar i, al mateix temps, convida al joc i a l’experimentació amb la creació artística.

En aquest context i amb la premissa que l’art digital té un objectiu i un llenguatge propis, neix Digital Impact, la primera exposició purament digital del país que disposa d’un sentit ple sense dependre d’altres disciplines. 

Dirigida per Pep Salazar i curada per Héctor Ayuso i Oriol Pastor, compta amb l’impuls de Disseny Hub Barcelona i la direcció i producció d’OFFF. La mostra, que proposa convertir-se en l’experiència artística de l’any, podrà gaudir-se del 27 d’abril al 27 d’agost a la seu de Disseny Hub Barcelona. 

LA PROPOSTA: LA IMMERSIÓ EN L’OBRA COM A NOU MODEL EXPOSITIU

Digital Impact suposa un nou estadi de l’analogia constantment mantinguda entre art i tecnologia, emoció i raó, tradició i innovació. A la corda fluixa entre el món físic i el virtual, esdevé l’equilibri perfecte, sempre inspirador, on deambula l’humà del segle XXI. 

‘Digital Impact’ fusiona el món físic i el metavers, i incideix en el gran valor de l’experiència immersiva

Entre altres, reflexiona sobre la identitat digital, una part important de les nostres vides més enllà de la presència, i, més concretament, ho fa amb la intel·ligència artificial com a protagonista directa de la creació artística.

L’exposició aproparà al públic setze peces d’artistes i estudis creatius digitals de renom internacional; obres, la gran part de les quals, que s’han fet expressament per a aquesta cita.

El propòsit de Digital Impact és que el públic deixi enrere el rol purament contemplatiu davant l’art per capbussar-se plenament en l’experiència artística, i que experimenti a través de les tecnologies més avançades, els elements visuals, els elements videogràfics (CGI) i els algoritmes, entre altres codis.

El propòsit és que el públic deixi enrere el rol purament contemplatiu per capbussar-se plenament en l’experiència artística

A més a més, també cal tenir en consideració que més endavant Digital Impact completarà la seva experiència amb activitats paral·leles i accions especials, a través de col·laboracions amb Sonar+D o Hac te.

ELS ARTISTES: PIONERS DE L’AVUI, REFERENTS DEL DEMÀ

Refik Anadol, un dels precursors de l’art data, és un dels “caps de cartell” de l’exposició. A Digital Impact, presentarà Machine Memoirs, una especulació visual que rememora l’exploració de les arrels de la Humanitat, a mig camí entre la foscor i l’espai, i tot donant al lloc un univers de dades alternatiu de formes abstractes.

Machine Memoirs

El dissenyador turcamericà basa les seves creacions en les combinacions obtingudes mitjançant algoritmes automàtics d’aprenentatge. Així, Anadol crea entorns onírics, plens de color, volum i moviment que captiven i atrapen. 

Universal Eeverything presentarà dues obres: Infinity, una obra videogràfica sense final, una desfilada perenne de personalitats inèdites nascudes a partir de codis, i Future You, on la persona visitant s’enfrontarà a un particular reflex del seu propi jo potencial i sintètic, obert al moviment i a les fluctuacions. 

Infinity
Futura You

El grup postdigital d’artistes Random Internacional convidarà el públic a descobrir Public (II), un entorn d’objectes monolítics de gran format, penjats del sostre en una formació lineal sensitiva. Arreu conegut per les seves instal·lacions interactives a gran escala, el grup treballa a través d’una gran varietat de mitjans que inclouen escultura, llum, cinètica, vídeo, impressió i so, deambulant entre la creació, la investigació i el descobriment científic. 

Public (II)

Quayola, és un artista que utilitza la tecnologia com a lent per explorar les tensions i els equilibris entre forces aparentment oposades: el fet real i el fet artificial, la figuració i l’abstracció, la vellesa i la novetat. Construeix instal·lacions immersives, sovint en indrets arquitectònics carregats d’història i significat reimaginant la imatge canònica a partir de la tecnologia contemporània. Amb profundes arrels en les arts plàstiques antigues, i l’arquitectura barroca, la pràctica de Quayola deriva del programari informàtic personalitzat i juga amb la performance audiovisual, el vídeo, l’escultura i les obres en paper.

Storms

A Digital Impact presentarà Storms, un conjunt d’obres videogràfiques que parteixen de la pintura paisatgística tradicional analitzant la seva substància pictòrica a través de les tecnologies més avançades.

Brendan Dawes també formarà part del cartell d’aquesta mostra única. Un artista que treballa el 3D i que presentarà Passengers: BCN, un estudi a partir de dades mapejades corresponents al tràfic de passatgers de Barcelona des del 2019 i fins al 2021.  

L’estudi creatiu FutureDeluxe participarà en Digital Impact amb Your Garden is a System, Too Duality. Focalitzat en l’experimentació del moviment, FutureDeluxe aposta per crear experiències significatives a través del joc. I ho aconsegueix a través d’entorns immersos en temps real, instal·lacions de gran escala, AR i campanyes socials.  

Fundada el 2009, Field té un gran renom a escala internacional en l’àmbit de l’art digital d’avantguarda, les experiències interactives, els sistemes de disseny de marques generatius i la recerca de disseny positiu per al futur. Aquest estudi creatiu britànic presentarà a Digital Impact la peça DeepTime.

L’artista i dissenyadora visual Joëlle Snaith també formarà part del planter d’aquesta mostra. Avesada al treball multidisciplinari creatiu, i interessada en la visualització a temps real i la performance en directe, se centra a explorar la relació existent mantinguda entre el so i la forma. Presentarà Duality, on explorarà les dicotomies irremeiables de llum i foscor, ordre i caos, mínim i màxim, tota una exploració de la tensió entre les forces oposades del món.

L’estudi d’innovació i producció virtual LowKeyMoves incorporarà Digital Humans, fruit del seu treball amb tecnologies immersives i en temps real, i la seva especialització en el desenvolupament i la producció de contingut i experiències d’avantguarda.

Data Critters, dels artistes amb seu a Barcelona Domestic Data Streamers, també aportarà el seu punt de vista a la mostra, amb un nou assaig dels límits de la IA.

Pel que fa a l’artista visual i desenvolupadora de codis Alba Corral, val a dir que explora l’abstracció a través del viu, el vídeo, els mitjans digitals i les instal·lacions. Un tret interessant dels seus processos creatius és la col·laboració amb músics a temps real. A Digital Impact arribarà amb l’obra Mercury. 

L’estudi d’art State, per la seva banda, presentarà Archaeology Dreams, un recull d’imatges en moviment que commouran el públic. 

Antoni Arola hi presentarà Oasi, on experimentarà novament i incansablement en la seva cerca particular de la bellesa. Els projectes d’Arola oscil·len en camps molt diversos, des de projectes d’il·luminació per a diverses editores de disseny de peces de mobiliari, envasos de perfums, projectes d’interiorisme i instal·lacions, o jocs lumínics en espais interiors i exteriors 

Generative Architecture és la carta de presentació de Six n Five & Someform per a Digital Impact. Les exploracions digitals i físiques custodiades sota aquesta signatura es personifiquen en el guardonat dissenyador i artista digital argentí Ezequiel Pini. Pini ha estat pioner en l’ús del 3D per crear mons imaginaris i onírics amb una estètica neta i moderna. El seu treball incorpora diferents mitjans per explorar espais imaginaris, històries en moviment i col·leccionismes físics. 

L’artista media mexicà Josué Ibáñez tanca el cartell de la mostra, i presentarà Drift, una altra aposta per l’experiència immersiva a través de les eines digitals, la tecnologia i el disseny. Inspirat en la natura, el disseny i l’arquitectura, el seu treball se centra en les instal·lacions immersives i les pintures basades en dades i entorns digitals experimentals.

L’art digital vol esdevenir un nou punt de trobada per a la creació col·lectiva i la cohesió social

Imatge de l’exposició ‘730 hours of Violence’ de Domestic Data Streamers

L’exposició vol ser una porta oberta a nous universos creatius a partir de grans formats

Digital Impact s’anuncia com una proposta expositiva impactant que deixarà empremta més enllà de l’entorn metropolità. Al mateix temps, es pronostica una nova concepció que pretén fondre’s amb les dinàmiques del públic per (re)formular la idea general del que ha de ser el consum artístic. Aquesta serà probablement una tendència de la qual se sentirà molt a parlar i que conviurà –i sense dubte caracteritzarà– amb la creació artística i les exposicions del present i del futur, a curt i llarg termini.

Subscriu-te a la revista!

Accedeix a tot el contingut exclussiu i reb el nostre butlletí puntualment amb totes les novetats abans que ningú.
Per tal d'obtenir més informació sobre les diferents modalitats de subscripció que t'oferim, fes clic al següent botó:

Articles relacionats

Ens submergim entre les bambolines virtuals de Digital Impact, una exposició virtual instal·lada al Disseny Hub Barcelona que es podrà visitar fins al 27 d’agost.
La IA és una tecnologia que ha tingut un impacte profund en molts aspectes de la societat, i la seva influència en el sector creatiu i de les arts no és una excepció.
M'interessa patrocinar aquesta secció