de la transcendència en l’art

Lleida, 1983

Directora de Mangrana

Al tercer número de la revista us animàvem, us instigàvem, a desbarrar els límits ontològics de l’art. Però, què hi hauria sobrepassats aquests límits? Malgrat l’intel·lectualisme científic i tecnocràtic en què vivim, el qual sembla defugir el concepte de veritat en nom d’una visió més materialista i determinista del món, antropològicament l’ésser humà està donat, i necessita, transcendir.

Ja el filòsof Immanuel Kant utilitzava el concepte introduït anteriorment per Plató noümen (del grec νοούμενoν ‘noúmenon’) per referir-se a un objecte no fenomènic, és a dir, que no pertany a una intuïció material, sinó a una intuïció sensible i intangible. Aleshores, Kant separava la idea de la forma en el seu “idealisme transcendental”. Així, allò que no podria explicar-se d’una obra, seria allò que ens aproximaria una mica més a la profunditat de l’autenticitat humana i de l’existència.

Com diria l’autor −opinador d’aquest quart número− i poeta Ilia Galán: “Un poema completament explicat resultaria no solament enormement avorrit, sinó que en absolut explicaria allò que és en realitat”. Potser Kant s’equivocava en el com –quan exposava que la cosa en si, fora de la seva relació amb la nostra manera d’intuir-la o percebre-la, no és objecte dels nostres sentits, ni per tant del nostre coneixement− però no en el fet en si mateix: l’existència d’aquest ‘noümen’ sensible.

Així, aquesta transcendència podria esdevenir de manera natural en la “senzilla” concepció d’una Obra (en majúscules), moment en què essència, coneixement i forma esdevindrien un tot disposat a ésser contemplat per altri.

Portada: JOSEP PULIDO

Subscriu-te a la revista!

Accedeix a tot el contingut exclussiu i reb el nostre butlletí puntualment amb totes les novetats abans que ningú.
Per tal d'obtenir més informació sobre les diferents modalitats de subscripció que t'oferim, fes clic al següent botó:

Artistes relacionats

Articles relacionats

Aquesta figura del segle XX destaca per la seva projecció com a novel·lista, periodista, confeccionador d’objectes i referent indiscutible de la poesia concreta i visual.
Unint les seves (de)formacions creatives, el treball de nyamnyam té com a objectiu promoure la creació, la difracció, l’intercanvi de coneixement i la cultura mitjançant estratègies d’interacció.
Ens trobem a Cal Rosal, una antiga colònia tèxtil al costat del Llobregat nascuda a final del segle XIX i abandonada fa 30 anys, amb diferents naus i un edifici avui central, que havia exercit la funció de convent.
A través d’un cos a cos tant físic com poètic, l’artista estableix un diàleg amb l’espai i ella mateixa que esdevé simultàniament obra, convivència i combat.
Mentre espero l’arribada de Carles Oliver, començo a reflexionar sobre com podrem sobreviure a l’escalada de temperatures creixent que els experts han pronosticat.
Versada diàriament al treball d’ordinador, el joc i l’artesania dels pigments li permeten allunyar-se de la seva feina més rutinària.
La gravetat i la gràcia són porta d’entrada a l’univers constel·lat d’epifanies i batecs intuïtius d’una de les filosofies més particulars del segle XX.
A Bòsnia i Hercegovina –a diferència de l’Estat espanyol, on no hi ha un museu de referència sobre la Guerra Civil– els espais de memòria són molt nombrosos i ben presents.
N’hi ha prou amb endinsar-se en algunes exposicions d’art contemporani per a copsar com han anat canviant els valors que duen a realçar unes peces en detriment d’unes altres.
Rithika Merchant explora mites èpics més enllà de les geografies, alhora que desenvolupa el seu propi vocabulari visual: criatures i símbols.
El Festival de Cultures del Pirineu torna a la normalitat després de dos anys marcats per les restriccions pandèmiques, amb una 31a edició a vessar d’espectacles.
M'interessa patrocinar aquesta secció